BioMar øger produktionen af RAS- og yngelfoder i Danmark

BioMar annoncerer, at den nye produktionslinje i Brande nu er fuldstændig driftsklar. Linjen er målrettet produktion af RAS- og yngelfoder og er resultatet af en investering på 100 mio., som har sat BioMar i stand til at øge den årlige kapacitet på anlægget med 25 %.

BioMars danske foderproduktionsanlæg ligger midt i RAS-anlæggenes jyske Silicon Valley. I Jylland finder man de førende RAS-virksomheder fra teknologiudbydere til fiskeproducenter, som har været leverandører til branchen i mere end 30 år. Derfor har BioMar fuldt fokus på foder til landbaseret fiskeopdræt. En dedikeret arbejdsgruppe fremskynder arbejdet på området, og flere RAS-eksperter føjes løbende til teamet.

”Fordi vi hører til i et område med en lang historie inden for forskning og udvikling i RAS, har vi haft mulighed for at være firstmovers inden for RAS-foder. Vi vil fortsætte med at ligge forrest inden for den nyskabende udvikling af foder til landbaseret fiskeopdræt. Vores RAS-foder er globalt anerkendt, og vi har høje ambitioner for segmentet, som er i udvikling”, udtalte Carlos Diaz, CEO, BioMar Group.

Det danske produktionsanlæg har de seneste år oplevet vækst, og for to år siden blev det besluttet at investere og tilføre kapacitet. Anlægget har erfaring inden for specialudviklet foder til mere end 40 akvakulturarter, herunder ørred, laks og yellowtail kingfish (australsk ravfisk). Investeringen har forøget den samlede kapacitet med 25 % til 160.000 ton foder, der årligt produceres med bedre fleksibilitet, kvalitet og produktionsydelse.

Anders Brandt-Clausen, direktør for BioMar Danmark, forklarer: ”Det at installere en ekstra produktionslinje på et anlæg, som dagligt er i drift, var en udfordring, især i de sidste par måneder undervejs i processen, hvor vi alle måtte arbejde under ekstraordinære omstændigheder på grund af situationen med Covid-19. Takket være vores enormt dygtige og dedikerede medarbejdere kom vi godt igennem processen uden at måtte gå på kompromis med den daglige drift og de planlagte leveringer”.

Akvakulturfoder fra den nye linje er i løbet af de sidste par måneder blevet testet og har vist imponerende resultater. BioMars serie af yngelfoder, der er produceret på den nye linje, udviser en ekstraordinær ydeevne på tekniske kvalitetsparametre. Piller fra den nye linje har nu et meget bedre forhold mellem diameter og længde. Forskellen størrelserne imellem er forbedret for at opnå en mere glat overgang mellem pillestørrelser. Den forbedrede processtyringsteknologi i den nye linje vil yderligere styrke BioMars evne til at fokusere på de mere fysiske kvalitetsparametre som synkehastighed og vandstabilitet.

”Vi har netop overstået yngelfodersæsonen og fik meget positiv feedback fra opdrættere verden over i forbindelse med produkternes kvalitet og ydeevne”, sagde Anders Brandt-Clausen.